Gennady Chernyshev kartoitti opinnäytetyössään jyväskyläläisten CS-pelaajien uramahdollisuuksia e-urheilijana.
Tutkimus
kasvua ja uutta tietoa
Keskisuomalaiset tutkimus- ja oppilaitokset mukana e-urheilualan kehittämisessä
E-urheilun tutkimus
Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymän tutkimus- ja oppilaitokset ovat aktiivisia e-urheilun tutkimustoiminnassa. Tutkimuksilla edistetään e-urheilualan kasvua ja uuden tiedon tuottamista yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa.
Painotamme tutkimusavauksia esimerkiksi valmennukseen, suorituskyvyn mittaamiseen sekä liiketoimintaan. Aktiivinen yhteistyö eri alojen keskeisten toimijoiden sekä muiden tutkimus- ja oppilaitosten kanssa mahdollistaa monialaisen kehitystyön myös Keski-Suomessa.
KIHU
E-urheilumatriisi
Elektronisen urheilun tarkka määrittely ja luokittelu on edelleen haasteellista. KIHUn tutkijoiden versioima suomenkielinen e-urheilumatriisi toimii viitekehyksenä, joka auttaa jäsentämään e-urheilua ja sen monia eri ulottuvuuksia.
KIHU
E-urheilun testaus- ja harjoitteluympäristö
Huippu-urheilun instituutti KIHU on mallintanut elektroniseen urheiluun soveltuvan ympäristön, jonka tavoitteena on tukea e-urheilijoiden kokonaisvaltaista kehittymistä sekä lajiin liittyvän suorituskyvyn tekijöiden mittaamista.
Jyväskylän yliopisto
KIRJALLISUUSKATSAUS
Jyväskylän yliopiston tutkijat, Kalle Pasanen ja Matti Leppäniemi, toteuttivat systemaattisen kirjallisuuskatsauksen e-urheilun seuraamisesta.
JYU
Jyväskylän yliopistossa tehdään laaja-alaisesti e-urheiluun ja digitaaliseen pelaamiseen liittyvää tutkimusta. Hankkeen myötä syntyy kansallista e-urheiluosaamista kasaava tutkimustietokanta, sekä e-urheiluliiketoiminnan kehittämiseen keskittyvä käsikirja. Toimenpiteillä vastataan elinkeinoelämän tarpeisiin.
Jamk
Jyväskylän ammattikorkeakoulu panostaa e-urheilun valmennusosaamisen ja -koulutuksen, sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Jamk tarjoaa tutkimustyöhön otollisen toimintaympäristön. Yhteistyötä on tehty viime vuosina esimerkiksi Jyväskylän yliopiston eri tieteenalojen, KIHU:n ja Ilmasotakoulun kanssa.
KIHU
Elektroninen urheilu on tunnistettu huippu-urheiluksi, jonka myötä Huippu-urheilun instituutti KIHU on avainasemassa uuden tiedon tuottamisessa sekä pelaajien ja asiantuntijoiden kehittämisessä. KIHU mallintaa osana hankkeen toimintaa e-urheiluun soveltuvan testaus- ja asiantuntijakonseptin.
Ajankohtaista
Uusimmat uutiset ja tapahtumat
CoEsports-verkoston After Work -kiertue jatkuu!
CoEsports-verkoston After Work -kiertue suuntaa tammikuussa Jämsään, jossa kohteenamme ovat Gradian metsäoppilaitos sekä Himoksen Simulaattorimaailma!
CoEsportsin vuosi 2024 pähkinänkuoressa
Lue tästä Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymän toinen vuosikatsaus!
Keskeisimmät e-urheilupelien lajityypit
Elektroninen urheilu on kattotermi, jonka alle sijoittuu monenlaisia kilpapelejä. Pelit edustavat eri lajityyppejä eli genrejä.
E-urheilun seuraaminen globaalisti
E-urheilun seuraamisesta on tullut merkittävä ilmiö globaalissa viihdeteollisuudessa. Vuonna 2022 maailmanlaajuinen katsojamäärä oli noussut jo yli puoleen miljardiin silmäpariin.