E-urheilun testaus- ja harjoittelutilan mallinnus
Vaikka fyysinen kunto ei ole elektronisessa urheilussa yhtä keskeisessä asemassa kuin perinteisissä urheilulajeissa, sillä on merkittävä vaikutus pelaajan suoritukseen. Hyvä fyysinen suorituskyky parantaa keskittymis- ja havainnointikykyä, reaktionopeutta sekä sorminäppäryyttä ja auttaa kestämään pitkiä pelisessioita vähentäen samalla loukkaantumisriskiä.
”Fyysiset testit ovat tärkeä osa e-urheilijoiden valmennusta, sillä niiden avulla voidaan optimoida harjoittelua ja asettaa realistisia valmennuksellisia tavoitteita. Testit antavat myös tärkeää tietoa pelaajille fyysisen kunnon vaikutuksesta suoritukseen ja hyvinvointiin.”
Huippu-urheilun instituutti KIHU on mallintanut osana Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymä -hankkeen toimenpiteitä elektroniseen urheiluun soveltuvan testaus- ja harjoitustilan. Mallinnetun tilaratkaisun tavoitteena on tukea e-urheilijoiden kokonaisvaltaista kehittymistä ja lajiin liittyvän suorituskyvyn tekijöiden mittaamista autenttisessa ympäristössä.
Mallinnus tarjoaa myös resursseja elektronisen urheilun laji-analyysiin ja vaatimusprofiilien luomiseen, mikä auttaa ymmärtämään erilaisten kilpapelien vaatimuksia ja kehittämään peleihin sopivia harjoittelukonsepteja.
- Mallinnukseen pääset tutustumaan tästä linkistä.
Jatkokehitys
KIHU ja Jamk pyrkivät löytämään jatkoa e-urheilun testaus- ja harjoittelutilan mallinnustyölle Keski-Suomen alueella esimerkiksi investointihankkeen muodossa.
Asiantuntijamme keskustelevat aiheesta mieluusti lisää – otathan yhteyttä:
Tuomas Rauhansalo
Projektipäällikkö
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Kaisu Mononen
Asiantuntija | Käyttäytymistieteet
Huippu-urheilun instituutti KIHU
Lue lisää
CoEsports-verkoston After Work -kiertue jatkuu!
CoEsports-verkoston After Work -kiertue suuntaa tammikuussa Jämsään, jossa kohteenamme ovat Gradian metsäoppilaitos sekä Himoksen Simulaattorimaailma!
CoEsportsin vuosi 2024 pähkinänkuoressa
Lue tästä Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymän toinen vuosikatsaus!
Keskeisimmät e-urheilupelien lajityypit
Elektroninen urheilu on kattotermi, jonka alle sijoittuu monenlaisia kilpapelejä. Pelit edustavat eri lajityyppejä eli genrejä.
E-urheilun seuraaminen globaalisti
E-urheilun seuraamisesta on tullut merkittävä ilmiö globaalissa viihdeteollisuudessa. Vuonna 2022 maailmanlaajuinen katsojamäärä oli noussut jo yli puoleen miljardiin silmäpariin.