YRITYSTARINA: JTM Race Room
JTM Race room on digitaalisen autourheilun olohuone, joka tarjoaa vauhdin hurmaa asiakkailleen elektronisilla rallisimulaattoreilla. Yrittäjä Jan Talso avasi Race Roomin toimitilat nelostien varrelle Jyväskylän Kirriin vuonna 2022, hauduteltuaan ensin ajatusta simulaattoritoiminnan ”kivijalkaistamisesta” pandemiavuosien yli.
Pöytälaatikosta bisnekseksi
Kaksikymmentä vuotta sim racingin parissa viettänyt Talso kuvailee itseään naurahtaen ”pitkän linjan autourheiluhörhöksi”, jonka tarina simulaattoriyrittäjänä alkoi sattuman kaupalta vuonna 2017 – oma e-rallyharrastus kaipasi taloudellista vipuvartta ja omien simulaattoreiden lainaaminen tapahtumakäyttöön herätti kiinnostusta Talson itsensä lisäksi myös asiakkaissa.
Talso ehtikin kiertää itse rakentamiensa rallisimulaattoreiden kanssa festivaaleilla, yleisötapahtumissa ja saunailloissa kolmisen vuotta, koronapandemian alkamiseen saakka. Vaikka maailma eli hiljaiseloa useamman vuoden, pöytälaatikossa tekeytyi ajatus simulaattoritoiminnan vakiinnuttamisesta rallitilan muodossa. Maailman jälleen auetessa Talso olikin valmistellut JTM Race Roomin liiketoimintasuunnitelman ja muut tarvittavat tekijät, jotta toiminta pystyttiin aloittamaan.
Race Roomin kohderyhmä ulottuu perheistä kaveriporukoihin ja yrityksiin. Talson mukaan simuloitujen kilpa-ajojen lajiotanta on niin laaja, että mieleistä ja viihdyttävää tekemistä löytyy aivan jokaiselle vauvasta vaariin. Esimerkiksi lapsille ja vasta-alkajille on tarjolla kevyempää romurallia ja tosiharrastajille viimeistä piirtoa myöten personoituja e-rallysimulaatioita, joissa autojen yksityiskohdat ja tuntuma on mahdollista viedä lähelle autenttista ajokokemusta.
Vaikka omia simulaattorilaitteistoja omistavat harrastajat ovatkin vain jäävuoren huippu Race Roomin asiakaskunnasta, harrastajat käyvät silti ajamassa kilpaa livenä kavereiden kanssa. Talso toteaakin, että yhteinen ajanvietto ja ihmiset ympärillä tuovat oman lisätvistin simuharrastamiseen.
”Mikään ei ärsytä niin paljoa kuin se, että kaveri viereisellä simulaattorilla on 2 sekuntia nopeampi.”
-Jan Talso
Race Roomilla käy harjoittelemassa huipputason virtuaalikuskien lisäksi myös SM-tason driftaajia, jotka harjoittelevat simulaattorilla ajotaitoja fyysisellä pikitiellä kisaamista varten. Elektroninen urheilu tarkoittaakin Talsolle sitä, että miltei kaikkia lajeja voi nykypäivänä harrastaa myös virtuaalisesti, omaa taitotasoa kehittäen.
Vaikka katseet ja globaali näkyvyys kohdistuvat kilpapelaamisen saralla usein räiskintäpelien puolelle ja valtaisiin palkintopotteihin, hän painottaa myös sitä että autourheilu on ollut osa lajitarjontaa jo nykymuotoisen e-urheilun alkuajoista lähtien. Myös harrastajien ja skenessä mukana olevien laitevalmistajien määrät ovat kasvussa, sillä lajin potentiaali on alettu tunnistaa myös pelimaailman puolella.
Yhteispeli kannattaa
E-rally on kulkenut Talson mukana jo vuosikymmeniä ja hän onkin tunnettu, aktiivinen kasvo harrastajaskenen sisällä. Talso on ollut mukana järjestämässä esimerkiksi e-rallycupia, jonka ansiosta hänelle myönnettiin Vuoden 2020 Moottoriurheiluteko -palkinto. Vankka kokemus lajin kilpailutoteutuksista onkin poikinut ajatuksia myös laajemman tason kisajärjestelyistä, mutta yrittäjä nostaa esiin myös ajankäytön problematiikan – Race Roomin toiminta pyörii tällä hetkellä Talson hartiavoimin, päivätyön ohella, ja aika tekemiseen on kortilla.
Kiireisestä arjesta huolimatta Talsolla on kova halu kehittää aina vain parempia simulaattoreita ja tehdä ajokokemuksesta mahdollisimman todentuntuinen. Seuraavana visiona on tuoda ajamiseen tuntuma siitä, että rallia ajetaan ihan oikeasti – autenttisin ajoelämys on mahdollista toteuttaa liikealustalla varustellulla simulaattorilla, jonka avulla voidaan mallintaa reitille osuvat töyssyt, hyppyrit ja kuopat.
Vaikka tarjolla on tehdasvalmisteisia simulaattorikokonaisuuksia, hän on ollut aina sitä mieltä, että taidon ja halukkuuden kohdatessa itse tekemällä on mahdollista saada aikaiseksi jopa tehdasvalmisteista simulaattoria parempi, räätälöidympi ajokokemus.
”Jos saan pölhön ajatuksen niin voin onneksi kysyä ensin kaverilta, onko ideaa edes mahdollista toteuttaa.”
-Jan Talso
Elektronisen rallisimulaation maailmassa tekninen osaaminen, IT-alan ymmärrys ja kokemus kilpa-ajosta kulkevat käsi kädessä. Talso on ammatiltaan sähköasentaja, joten simulaattorien näpertely sujuu häneltä luontevasti. Hän kuitenkin kutsuu itseään leikkisesti hifistelijäksi, joka haluaa kaiken tuntuvan ja näyttävän viimeisen päälle hyvältä – oman osaamisen lisäksi simulaattorien tekniikassa sekä tietoteknisessä puolessa avustaa Olli Kauppinen, jota Talso kehuu vuolaasti: ”Yhteispeli kannattaa, sillä yhden ihmisen on vaikeaa osata ihan kaikkea. On helpompi, että rinnalla on sellainen kaveri, joka ymmärtää tietotekniikkaa ja muita insinöörijuttuja.”
”Saman pöydän ympärillä istuminen tuo keskusteluun aivan uusia kulmia”
JTM Race Roomin mukanaolo CoEsports-verkostotoiminnassa on tuonut mukanaan tuoreita ajatuksia yrityksen palvelupaletin laajentumisesta. Verkostoitumisen myötä ihmisten osaamisalueet ja innovaatiot ovat linkittyneet toisiinsa yllättävilläkin tavoilla ja kysyntää simulaattoriosaamiselle on tullut myös rallimaailman ulkopuolelta.
Esimerkkinä innovatiivisesta ajattelusta Talso nostaa esiin kohtaamisen, jossa täysin e-rallyn ja pelimaailman ulkopuolella oleva henkilö nosti esiin idean rallisimulaattoreiden hyödyntämisestä työhyvinvoinnin välineenä suuremmissakin yrityksissä. Talso myöntääkin, että ajatus ei ollut koskaan käynyt edes mielessä oman tekemisen keskittyessä täysin kilpa-ajoon.
Talso kannustaa myös muita pk-yrittäjiä, alasta riippumatta, tutustumaan elektroniseen urheiluun ja kokeilemaan rohkeasti laatikon ulkopuolista ajattelua pelaamisen yhdistämiseksi jo olemassa olevaan liiketoimintaan: ”Kyllähän elektroninen urheilu ja pelaaminen ylipäätään on sellainen sisäänheittotuote, joka kiinnostaa etenkin nuoria ja nuoria aikuisia. Yksinkertainenkin peliaktiviteetti saa ihmisen yleensä pysähtymään hetkeksi ja kiinnostumaan toimijasta, joten en näe syytä, miksei tällaiseen kannattaisi sijoittaa.”
Hän näkee myös oman rallisimulaattoritoimintansa saralla valjastamatonta potentiaalia, jonka haltuun ottamiseen hän uskoo saavansa apuja CoEsports-verkoston tai opiskelijatoimeksiantojen kautta. Talso vinkkaa myös täysin uudenlaisesta konseptista, joka on ollut työn alla jo hetken aikaa. Enempää hän ei siitä vielä kuitenkaan kerro – Saattaakin siis olla, että tulevaisuudessa on luvassa jotakin uutta.
Tutustu JTM Race Roomin palveluihin tästä linkistä!
Lue lisää
Esport Nexus Jyväskylä 6.–7.11.2024
Esport Nexus kokoaa yhteen e-urheilun akateemiset ja kaupalliset osaajat -Ilmoittautuminen on nyt avattu!
Peli- ja e-urheilualan harjoittelupaikkoja tarjolla Keski-Suomen alueella!
CoEsports-verkostossa mukana olevat toimijat etsivät vahvistusta joukkoihinsa – Löydä unelmiesi harjoittelupaikka pelien ja elektronisen urheilun parista!
Verkostoidu Viitasaarella 3.10.2024!
Tervetuloa verkostoitumaan ja oppimaan uutta markkinointi-iltaan Viitasaaren Digikeskukselle torstaina 3.10.2024!
KIHU: E-urheilun testaus- ja harjoittelutilan mallinnus
Huippu-urheilun instituutti KIHU on mallintanut e- urheiluun soveltuvan testaus- ja harjoitusympäristön.