OPINNÄYTETYÖ: CS-pelaajan uramahdollisuudet Jyväskylässä
Counter-Strike on suosittu elektronisen urheilun laji myös Keski-Suomessa. E-urheilun harrastamisen malleja ja urapolkuja on tutkittu sekä mallinnettu globaalilla tasolla enenevissä määrin – harrastuspuitteiden kartoittamiselle on kuitenkin ilmennyt tarpeita myös paikallisella tasolla.
Tradenomi Gennady Chernyshevin opinnäytetyötutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja esittää Jyväskylässä asuvan ja harrastavan Counter-Strike -pelaajan uramahdollisuuksia e-urheilijana. Osana opinnäytetyötä toteutettiin myös visualisoitu prototyyppi pelaajapolusta. Yksi Chernyshevin toteuttaman mallinnuksen tavoitteista on yhtenäistää ja parantaa paikallista Counter-Strikeen liittyvää elektronisen urheilun infrastruktuuria.
” Alkuperäinen hypoteesini piti todella paikkaansa. Pelaajapolun kehitys sekä sen mahdollisuuksien tuominen esille oli mietteen aiheena monille paikallisille ammattilaisille sekä pelaajille. ”
-Gennady Chernyshev
Tutkimusaineiston keruu
Tutkielma tehtiin EXEN Esportsin toimeksiantona. Tuotekehityksen ja tutkimuksen tukena käytettiin alaan liittyvää kirjallisuutta, tietokantoja ja artikkeleita sekä perinteisten urheilulajien urakehitykseen liittyvää aineistoa. Tietoperustan keräämisessä hyödynnettiin myös jo olemassa olevia pelaajien ja alan ammattilaisten kertomia kokemuksia sekä Chernyshevin itsensä keräämää haastattelumateriaalia.
Etnografisilla teemahaastatteluilla pyrittiin kartoittamaan mm. seuraavia asioita:
- Minkälainen Counter-Strike -pelaajan urapolku on Jyväskylässä?
- Miten paikalliset pelaajat ja ammattilaiset kokevat urapolun tällä hetkellä?
- Mitä paikalliset organisaatiot voisivat tehdä parantaakseen kyseistä polkua tai siihen liittyviä alan osa-alueita?
Johtopäätökset
Jyväskylässä asuvien Counter-Strike -pelaajien urapolku kohti ammattilaisuutta on melko yhteneväinen e-urheilualalle yleisesti määritellyn urapolun kanssa. Merkittävimmät eroavaisuudet voidaan osoittaa paikallisesti saatavilla olevaan ruohonjuuritason kehitykseen liittyen — Keski-Suomessa on tarjolla mm. e-urheiluakatemiatoimintaa, valmennuspalveluita, koulutustoimintoja sekäerilaisia tiloja harrastamiseen.
Asiantuntijahaastatteluiden perusteella siirtymä amatööritason harrastepelaajasta puoliammattimaiseksi pelaajaksi koetaan vaikeana ja kehittymättömänä vaiheena e-urheilijan urapolulla.
Vaikka urapolut ovat yksilöllisiä, organisaatiot voisivat helpottaa haastavaa siirtymävaihetta erilaisin tukitoiminnoin. Näillä toiminoilla voitaisiin edesauttaa urapolun kokonaisvaltaista rakenteellisuutta sekä yhtenäistää ja parantaa paikallista Counter-Strikeen liittyvää elektronisen urheilun infrastruktuuria.
” Toivoisin, että me esports-toimijat jatkaisimme tämän aiheen sekä koko toimialan kestävää työstämistä, sekä yhteistä jatkuvien tulosten kehittämistä. ”
-Gennady Chernyshev
Tutustu lisää:
Chernysevin englanninkielinen opinnäytetyö on julkaistu Suomen ammattikorkeakoulujen opinnäytetyö- ja julkaisutietokanta Theseuksessa osoitteessa https://www.theseus.fi/handle/10024/858102.
Lue lisää
CoEsports-verkoston After Work -kiertue jatkuu!
CoEsports-verkoston After Work -kiertue suuntaa tammikuussa Jämsään, jossa kohteenamme ovat Gradian metsäoppilaitos sekä Himoksen Simulaattorimaailma!
CoEsportsin vuosi 2024 pähkinänkuoressa
Lue tästä Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymän toinen vuosikatsaus!
Keskeisimmät e-urheilupelien lajityypit
Elektroninen urheilu on kattotermi, jonka alle sijoittuu monenlaisia kilpapelejä. Pelit edustavat eri lajityyppejä eli genrejä.
E-urheilun seuraaminen globaalisti
E-urheilun seuraamisesta on tullut merkittävä ilmiö globaalissa viihdeteollisuudessa. Vuonna 2022 maailmanlaajuinen katsojamäärä oli noussut jo yli puoleen miljardiin silmäpariin.