Keskeisimmät e-urheilupelien lajityypit

Tässä artikkelissa esitellään elektronisen urheilun keskeisimmät lajityypit eli genret. Pääset tutustumaan lajityyppeihin ja niihin lukeutuviin esimerkkeihin klikkaamalla oheisia linkkejä.


E-urheilupelien suosiota on tarkasteltu vuoden 2023 huippukatsojamäärien perusteella (https://escharts.com/). Huippukatsojamäärä (peak viewers) tarkoittaa suurinta katsojamäärää, joka on ollut seuraamassa tiettyä tapahtumaa tai lähetystä samanaikaisesti. Esimerkiksi e-urheiluturnauksissa tai suoratoistotapahtumissa huippukatsojamäärä kertoo, kuinka monta ihmistä seurasi tapahtumaa samaan aikaan sen vilkkaimpana hetkenä.

Katsotuimmat esports-pelit vuonna 2023.

Seuraavassa kuvataan aluksi kyseessä oleva lajityyppi ja sen jälkeen esitellään lajityypin suosituin peli. Pelin nimen alla on ilmaistu pelin sijoitus e-urheilupelien huippukatsojamäärien vertailussa, millä alustalla peliä pelataan, suurin yksittäinen katsojamäärä, kansainvälisten turnausten lukumäärä ja vuoden aikana turnauksissa jaetut palkintorahat.


Taisteluareenamoninpelit

Taisteluareenamoninpeli eli MOBA (engl. Multiplayer Online Battle Arena) on videopeligenre, joka yhdistää verkossa pelattavan moninpelin ja reaaliaikastrategian elementtejä. Tässä pelityypissä kaksi joukkuetta, jotka koostuvat hahmoista eli sankareista, kilpailevat toisiaan vastaan suljetulla areenalla. Pelin päätavoitteina on suojella oman joukkueen kotitukikohtaa ja tuhota vastustajan tukikohdassa olevat tornit, tykkitornit tai muut rakenteet. MOBA-peleissä jokainen pelaaja ohjaa yhtä sankaria, jolla on ainutlaatuiset kyvyt ja rooli joukkueessa. Pelit painottuvat strategiseen yhteistyöhön, tiimityöhön ja nopeaan reagointiin.

League of Legends -pelin logo.
League of Legends (LoL)
  • Sijoitus: 1
  • Alusta: PC / konsoli
  • Suurin yksittäinen katsojamäärä: 6 402 760
  • Kansainväliset turnaukset: 209
  • Palkintopooli: $8 232 206

LoL on strateginen MOBA, joka julkaistiin vuonna 2009. Se on yksi maailman suosituimmista ja vaikutusvaltaisimmista e-urheilupeleistä. Pelin ottelut ovat nopeatempoisia ja vaativat sekä yksilöllistä taitoa että tiimityöskentelyä.

Jo uransa lopettanut Lauri ”Cyanide” Happonen on pelin ensimmäinen maailmanmestari vuodelta 2011.


Taistelupelit

Taistelupelit (Fighting games) ovat videopeligenre, jossa pelaajat ohjaavat hahmoja, jotka taistelevat toisiaan vastaan lähitaistelussa. Taistelupelit vaativat nopeita refleksejä, tarkkaa ajoitusta ja strategista ajattelua. Taistelupelit ovat suosittu e-urheilulaji, jossa järjestetään suuria turnauksia ja kilpailuja ympäri maailmaa.

Street Fighter -pelin logo.
Street Fighter
  • Sijoitus: 13
  • Alusta: PC / konsoli
  • Suurin yksittäinen katsojamäärä: 442 302
  • Kansainväliset turnaukset: 102
  • Palkintopooli: $2 213 893

Street Fighter on yksi e-urheilun ikonisimmista taistelupeleistä. Pelisarja sai alkunsa vuonna 1987. Street Fighter -peleissä kaksi pelaajaa kilpailee toisiaan vastaan 1v1 -muodossa. Peli korostaa tarkkaa ajoitusta, nopeita refleksejä ja strategista ajattelua, sillä pelaajat käyttävät erilaisia lyöntejä, potkuja ja erikoisliikkeitä voittaakseen vastustajansa.


Ensimmäisen persoonan ammuntapelit

Ensimmäisen persoonan ammuntapelit (First-person shooter, FPS) ovat videopeligenre, jossa pelaaja näkee pelimaailman hahmonsa silmien kautta ja käyttää aseita tai muita ampuma-aseita taistellakseen vihollisia vastaan. Pelit painottavat nopeita refleksejä, tarkkaa tähtäämistä ja ympäristön tutkimista. FPS-pelit voivat sisältää sekä yksinpelikampanjoita että moninpelitiloja, ja ne ovat erittäin suosittu genre myös e-urheilussa.

Counter-Strike -pelin logo.
Counter-Strike
  • Sijoitus: 3
  • Alusta: PC / konsoli
  • Suurin yksittäinen katsojamäärä: 1 528 724
  • Kansainväliset turnaukset: 740
  • Palkintopooli: $20 505 661

Counter-Strike on ikoninen ja erittäin suosittu ensimmäisen persoonan ammuntapeli, joka on alun perin kehitetty Half-Life-pelin modifikaationa vuonna 1999. Peli on kehittynyt vuosien varrella, ja siitä on ollut useita eri versioita, kuten Counter-Strike 1.6, Counter-Strike: Source ja Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). Pelin uusin versio on Counter-Strike 2 (CS2). Peli on yksi suosituimmista ja vaikutusvaltaisimmista e-urheilupeleistä maailmassa. Sillä on valtava kilpailullinen yhteisö ympäri maailmaa. Pelin MM-kilpailut (CS Major Championships), järjestetään kaksi kertaa vuodessa, ja ne keräävät suuria yleisöjä sekä verkossa että fyysisissä tapahtumissa.

Counter-Strike on suomalaisten kilpapelaajien suosikkipeli. Myös kansainvälistä menestystä on tullut lajin aivan kirkkaimmalta huipulta. Vuonna 2019 suomalainen ENCE Esports sijoittui joukkueella Aleksi ”allu” Jalli, Sami ”xSeveN” Laasanen, Aleksi ”Aleksib” Virolainen, Jani ”Aerial” Jussila ja Jere ”Sergej” Salo legendaarisesti lajin MM-kisoissa (IEM Katowice Major) toiselle sijalle. Lisäksi Aleksib voitti ensimmäisenä suomalaisena MM-tittelin, kun hänen edustamansa ukrainalaisjoukkue Natus Vincere voitti PGL Major Copenhagenin maaliskuussa 2024. Myös nuori, 18-vuotias Jimi ”Jimpphat” Salo pelaa Counter-Strikea aivan maailman absoluuttisessa kärjessä. Hänen edustamansa saksalainen MOUZ-joukkue oli maailmanlistan ykkösenä kesäkuussa 2024.


Kolmannen persoonan ammuntapelit

Kolmannen persoonan ammuntapelit (Third-person shooters) ovat videopeligenre, jossa pelaaja ohjaa hahmoa ja näkee toiminnan hahmon takaa, ikään kuin ”kolmannesta persoonasta”. Tämä näkökulma antaa pelaajalle laajemman kuvan ympäristöstä ja paremmat mahdollisuudet hallita hahmon liikkeitä. Pelit keskittyvät ammuntaan, jossa käytetään erilaisia aseita ja taktiikoita vihollisten voittamiseksi. Tämä genre yhdistää usein ammunnan, ympäristön tutkimisen ja piiloutumistaktiikat, mikä tekee siitä monipuolisen ja strategisen pelikokemuksen.

PUBG Mobile -pelin logo.
PUBG Mobile
  • Sijoitus: 6
  • Alusta: Mobiili
  • Suurin yksittäinen katsojamäärä: 980 123
  • Kansainväliset turnaukset: 325
  • Palkintopooli: $21 936 013

PUBG Mobile on mobiiliversio suositusta PlayerUnknown’s Battlegrounds -pelistä. PUBG Mobile tarjoaa täysimittaisen Battle Royale -kokemuksen mobiililaitteilla, yhdistäen suuren kartan tutkimisen, resurssien keräämisen ja intensiiviset taistelut. Peli on optimoitu mobiilipelaamiseen, ja se tarjoaa laajan valikoiman pelimuotoja ja tapahtumia, jotka pitävät pelikokemuksen tuoreena. PUBG Mobile on saavuttanut valtavan suosion maailmanlaajuisesti ja on yksi mobiilipelialan merkittävimmistä peleistä.


Ajopelit

E-urheilun ajopelit ovat kilpapelaamisen osa-alue, jossa pelaajat kilpailevat erilaisissa virtuaalisissa ajo- ja ajosimulaatiopeleissä. Näissä peleissä korostuvat ajotaito, reaktiokyky, strateginen ajattelu ja usein tiimityö. E-urheilun ajopelit voivat jäljitellä realistisia ajo-olosuhteita tai sisältää enemmän arcade-tyylisiä, kevyempiä pelimekaniikkoja.

F1-pelin logo.
Formula 1
  • Sijoitus: 14
  • Alusta: PC / Konsoli
  • Suurin yksittäinen katsojamäärä: 385 083
  • Kansainväliset turnaukset: 3
  • Palkintopooli: $20 000

F1 sim racing -peli on Formula 1 -kilpa-ajon simulaatiopeli, joka pyrkii tarjoamaan mahdollisimman realistisen ajokokemuksen. F1-pelissä pelaajat ohjaavat Formula 1 -autoja ja kilpailevat muita pelaajia tai tekoälyä vastaan autenttisilla F1-radoilla.

Vuosien varrella sarjaan on osallistunut useita suomalaisia kilpapelaajia. Kaudella 2023–2024 sarjaa ajoi Joni Törmälä.


Urheilupelit

E-urheilun urheilupelit ovat kilpailullisen pelaamisen genre, jossa keskitytään urheilua jäljitteleviin videopeleihin. Näissä peleissä pelaajat osallistuvat virtuaalisiin otteluihin, turnauksiin ja liigoihin, joissa jäljitellään oikeiden urheilulajien sääntöjä, strategioita ja pelimekaniikkoja. Ne kattavat laajan valikoiman lajeja, kuten jalkapallo, koripallo, jääkiekko, amerikkalainen jalkapallo ja monet muut.

EA Sports FIFA -pelin logo.
FIFA
  • Sijoitus: 16
  • Alusta: PC / Konsoli
  • Suurin yksittäinen katsojamäärä: 339 988
  • Kansainväliset turnaukset: 75
  • Palkintopooli: $5 898 661

EA SPORTS FIFA on yksi maailman suosituimmista urheilupeleistä ja sillä on merkittävä asema myös e-urheilussa. FIFA on tunnettu realistisesta jalkapallosimulaatiostaan. Pelaajat käyttävät taktiikoita ja strategioita, jotka heijastavat oikeaa jalkapalloa, kuten muodostelmien valinta, pelaajien sijoittelu ja pelin tempo. Tämä tekee pelistä paitsi viihdyttävän, myös strategisesti syvällisen.

Myös Suomen Palloliitto on edistämässä e-jalkapallon harrastamista ja kilpapelaamista: (https://www.palloliitto.fi/e-jalkapallo-harrastuksena).


Digitaaliset korttipelit

E-urheilun digitaaliset korttipelit ovat kilpailullisia pelejä, joissa pelaajat käyttävät virtuaalisia kortteja luodakseen strategioita ja voittaakseen vastustajansa. Kortit voivat sisältää erilaisia ominaisuuksia, kuten hahmoja, loitsuja tai resursseja, ja pelimekaniikka vaihtelee pelikohtaisesti. Tärkeää on pelaajan kyky suunnitella, sopeutua ja hallita käytettävissä olevia kortteja tehokkaasti.

Hearthstone-pelin logo.
Hearthstone
  • Sijoitus: 51
  • Alusta: PC / Konsoli
  • Suurin yksittäinen katsojamäärä: 45 991
  • Kansainväliset turnaukset: 13
  • Palkintopooli: $663 000

Hearthstone on digitaalinen keräilykorttipeli, joka julkaistiin vuonna 2014. Peli sijoittuu Warcraft-universumiin ja on suunniteltu helposti lähestyttäväksi, mutta samalla syvälliseksi strategiseksi peliksi. Menestyminen pelissä vaatii strategista ajattelua, korttien tuntemusta ja kykyä ennakoida vastustajan liikkeitä. Pelaajien on myös hallittava resurssien käyttö ja ajoitettava korttinsa oikein.


Reaaliaikaiset strategiapelit

E-urheilun reaaliaikaiset strategiapelit (RTS) ovat kilpailullisia pelejä, joissa pelaajat hallitsevat resursseja, rakentavat tukikohtia ja ohjaavat armeijoita reaaliaikaisesti voittaakseen vastustajan. Pääpaino on nopeassa päätöksenteossa, strategisessa ajattelussa ja monitehtäväkyvyissä, sillä peli etenee jatkuvasti ilman vuoropohjaisuutta.

StarCraft II -pelin logo.
StarCraft II
  • Sijoitus: 40
  • Alusta: PC / Konsoli
  • Suurin yksittäinen katsojamäärä: 73 178
  • Kansainväliset turnaukset: 618
  • Palkintopooli: $2 026 571

StarCraft II on strategiapeli, joka on julkaistu vuonna 2010. Se on jatkoa alkuperäiselle StarCraft-pelille, joka julkaistiin vuonna 1998. Reaaliaikaisessa strategiapelissä (RTS) pelaajat hallitsevat resursseja, rakentavat yksiköitä ja rakenteita, ja taistelevat toisiaan vastaan strategisissa taisteluissa. StarCraft II on yksi e-urheilun kulmakivistä, ja se on tunnettu intensiivisistä ja teknisesti vaativista otteluistaan.

Joona ”Serral” Sotala on pelin yksi kaikkien aikojen parhaimmista pelaajista. Hän voittanut kahden maailmanmestaruuden lisäksi lukuisia kansainvälisiä huipputurnauksia. Hän on tienannut edelleen jatkuvalla urallaan palkintorahoina $1,655,960.57.


Kirjoittajat:


Lue lisää

Tekoälyn luoma kuva e-urheiluareenalta. Taustalla pelaajia screeniä vasten, etualalla yleisöä.

E-urheilun seuraaminen globaalisti

E-urheilun seuraamisesta on tullut merkittävä ilmiö globaalissa viihdeteollisuudessa. Vuonna 2022 maailmanlaajuinen katsojamäärä oli noussut jo yli puoleen miljardiin silmäpariin.

Kuva e-urheiluareenasta Elisa Masters -kilpapelitapahtumassa. Lavavalojen keilat ovat sinisiä ja oransseja. yleisöä on rajattu pois kuvasta ja huomio kiinnittyy suureen peliscreeniin.

E-urheilun määritelmiä

Jyväskylän yliopiston tutkijat Matti Leppäniemi ja Kalle Pasanen pohtivat blogikirjoituksessaan elektronisen urheilun globaalia määrittelyä.