HIIT-harjoituksen vaikutukset e-urheilusuoritukseen
Fyysinen harjoittelu ja elektroninen urheilu nähdään usein vastakkaisina toimintoina e-urheilun inaktiivisen luonteen vuoksi. Liikunnan ja fyysisten harjoitteiden on kuitenkin havaittu tuovan positiivisia myötävaikutuksia myös kilpapelaajien suorituskykyyn sekä kognitiiviseen toimintaan. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta valmistunut liikuntafysiologi Kia Pakarinen tutki Pro gradu -tutkielmassaan korkeaintensiteettisen liikuntasuorituksen akuutteja vaikutuksia fysiologisiin stressivasteisiin sekä e-urheilijan suorituskykyyn Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) -videopelissä. Myös Pakarisen oma harrastuneisuus videopeleihin ja e-urheiluun toimi kannustimena tutkielmaan, jossa hänen oli mahdollista hyödyntää myös liikuntafysiologiaan sekä terveysalaan liittyvää osaamistaan.
Toistaiseksi liikunnan ja kilpapelaamisen yhdistäviä aiheita on tutkittu varsin marginaalisesti. Pakarinen halusikin olla mukana tekemässä uraauurtavaa tutkimusta, jonka avulla voidaan edistää laadukasta elektronista urheilua sekä kilpapelaajien terveyttä. Pakarinen kokee elektroniseen urheiluun liittyvän, monialaisen tutkimuksen erittäin tärkeäksi: E-urheilu kasvattaa suosiotaan sekä bisneskentällä että nuorten tavoitteellisena harrastuksena, joten erilaisten ”hyvien pelaajapolkujen” kartoittamiseen ja peliharrastuksen tuomien haittojen ehkäisyyn liittyvä tutkimusnäyttö on erittäin tervetullutta myös liikunta-alan näkökulmasta.
”Tarvetta olisi myös otannaltaan laajemmille lisätutkimuksille, joissa käsiteltäisiin esimerkiksi erilaisten pelaajaryhmien keskinäistä vertailua, erilaisten liikuntamuotojen vaikutusta pelisuoritukseen tai kokonaan eri kilpapelin näkökulmasta tehtyjä suoritteita.
Olisi myös tärkeää löytää keinoja tutkimusten suorittamiseen luontevasti todellisissa peli- ja kilpailutilanteissa, sillä tämänkertainen tutkimus suoritettiin simuloidussa pelitilassa paikallaan pysyviä kohteita vastaan.”
Kia Pakarinen
Tutkimusasetelma
Tutkimusasetelma replikoitiin aiemmasta e-urheilun suorituskykyyn liittyvästä tutkimuksesta (De Las Heras ym. 2020), johon lisättiin liikuntafysiologisia mittauksia mm. sykevälivaihteluun sekä stressihormonin erittämiseen liittyen. Tutkimusryhmään kerättiin kymmenen vapaaehtoista CS:GO -pelaajaa, joiden fyysisen suorituskyvyn ja pelinsisäisten suoritusten markkereita kartoitettiin tutkimusjakson aikana. Tutkimusmittaukset toteutettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun GamePit Pro -pelitilassa, jossa pelaajat suorittivat kaksi eri tutkimusmallia – Liikunta- ja lepomallin. Tutkittavat pelaajat suorittivat tutkimusmallista riippuen joko korkeaintensiteettisen HIIT-harjoituksen polkupyöräergometrillä tai istuivat levossa ergometrin päällä.
Ergometrisuoritteen jälkeinen kognitiivinen palautuminen toteutettiin replikoidun tutkimuksen mukaisesti lukemalla kirjaa. Lopulta koehenkilöt siirtyivät pelaamaan CS:GO-pelin sisäistä tarkkuusharjoittelukarttaa, jossa seurattiin pelinsisäisiä suorituskykyyn liittyviä parametreja. Molempien suoritteiden aikana liikuntafysiologisia mittauksia toteutettiin monitoroimalla pelaajien sykettä sekä sykevälivaihtelua. Tutkittavilta kerättiin myös sylkinäytteitä, joiden perusteella seurattiin pelaajien stressihormonivasteita.
Pelaajat täyttivät tutkimuksen eri vaiheissa myös erilaisia kyselylomakkeita, joilla kartoitettiin mm. koehenkilöiden liikuntatottumuksia, mielentilaa sekä kokemusta liikunnan mielekkyydestä. Lomakevastausten perusteella Pakarinen pyrki muodostamaan kokonaiskuvan pelaajien stressikokemuksista, sillä aiempien tutkimusten mukaan kilpapelaajat altistuvat toistuvasti ja pitkäkestoisesti korkeille stressitasoille. E-urheilijoiden psyykkinen kuormitus on myös verrattavissa ammattilaisurheilijoiden stressikokemuksiin ”perinteisen urheilun” puolella.
Tutkimuksen loppupäätelmät
- Korkean intensiteetin HIIT-harjoittelulla näyttäisi olevan positiivisia vaikutus e-urheilijoiden stressivasteketjuihin ilman haittaa pelinsisäiselle suorituskyvylle.
- Liikunnan havaittiin tuovan myönteisiä vaikutuksia kognitiivisiin toimintoihin ja stressinhallintaan ja sitä voitaneen hyödyntää kilpapelaajien fyysisessä valmennuksessa.
- E-urheilusuorituksissa ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja liikunta- ja lepomallien välillä.
- Tilastollisia eroja ei havaittu myöskään suoritusten aikaisissa tunnetiloissa tai tunnetilahäiriöissä.
Lähteet
Pakarinen, K. 2023. High-intensity interval training’s effect on acute physiological stress responses and esports performance. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto, liikuntafysiologia, liikuntatieteellinen tiedekunta. Viitattu 28.3.2024.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/92400/URN_NBN_fi_jyu_202312198395.pdf
Lue lisää
YRITYSTARINA: OxyGoal
Hengitysvalmentaja Milja Markkasen tavoitteena on tuoda OxyGoal®-menetelmän hyödyt mukaan myös kilpapelaamiseen ja e-urheiluun.
Etsimme osallistujia digipelaajien suorituskykytutkimukseen!
Pelaatko Counter Strike 2- tai Valorant -peliä? Oletko kiinnostunut pelinsisäiseen suorituskykyysi vaikuttavista tekijöistä ja niiden kehittämisestä?
Peliviikon kuulumisia Jyväskylästä
Kansallinen peliviikko on vuosittain vietettävä peliteemainen viikko, johon osallistui myös useita CoEsports-verkoston jäseniä.
Esport Nexus Jyväskylä 6.–7.11.2024
Esport Nexus kokoaa yhteen e-urheilun akateemiset ja kaupalliset osaajat -Ilmoittautuminen on nyt avattu!