Elektroninen urheilu
Virtuaaliviihteen huipulla
Tietopaketti e-urheilualasta
Mistä on kysymys?
Elektroninen urheilu, eli e-urheilu tai esports on kilpailullista digitaalista pelaamista, jossa yksilöt tai joukkueet kilpailevat erilaisissa videopeleissä joko konkreettisissa LAN-turnauksissa tai verkon välityksellä. On myös hyvä muistaa, että e-urheilu ei itsessään ole laji, vaan kattotermi erilaisille kilpailullisille videopeleille sekä peligenreille.
E-urheilu ei ole pelkkää videopelaamista, vaan se on myös globaali viihteen ja kulttuurin ilmiö, jonka ympärille on muodostunut sitoutunut ja ostovoimainen yleisö. Ekosysteeminomainen e-urheiluala työllistää myös laajan skaalan eri alojen ammattilaisia.
Näkökulma
Mitä on e-urheilu?
Kilpapelaaminen on moderni urheilun muoto, joka on on rinnastettavissa myös perinteisimpiin lajeihin. E-urheilijat harjoittelevat sekä ammattimaisesti että tavoitteellisesti, luoden ympärilleen fanikulttuurin.
Kilpapelaaminen
KEskeisimmät lajityypit
Esittelyssä elektronisen urheilun keskeisemmät lajityypit – Jokainen peligenre tuo mukanaan omat ainutlaatuiset haasteensa, taitovaatimuksensa ja seuraajansa, mikä tekee e-urheilusta monipuolisen ja alati kehittyvän ilmiön.
Globaali ilmiö
Miljoonayleisö
E-urheilu on noussut marginaalisesta harrastuksesta miljoonien seuraamaksi viihdemuodoksi, jossa huipputason turnaukset täyttävät areenat ja keräävät satoja miljoonia katsojia myös verkossa.
Ajankohtaista
Uusimmat uutiset ja tapahtumat
CoEsportsin vuosi 2024 pähkinänkuoressa
Lue tästä Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymän toinen vuosikatsaus!
Keskeisimmät e-urheilupelien lajityypit
Elektroninen urheilu on kattotermi, jonka alle sijoittuu monenlaisia kilpapelejä. Pelit edustavat eri lajityyppejä eli genrejä.
E-urheilun seuraaminen globaalisti
E-urheilun seuraamisesta on tullut merkittävä ilmiö globaalissa viihdeteollisuudessa. Vuonna 2022 maailmanlaajuinen katsojamäärä oli noussut jo yli puoleen miljardiin silmäpariin.
E-urheilun määritelmiä
Jyväskylän yliopiston tutkijat Matti Leppäniemi ja Kalle Pasanen pohtivat blogikirjoituksessaan elektronisen urheilun globaalia määrittelyä.