CoEsports kiittää vuodesta 2023!
”Vuoden 2023 aikana olemme osallistuneet 12 tapahtumaan ympäri Suomen, saaneet 18 uutta yrityskumppania sekä valmistelleet 7 uutta tutkimusavausta ja uutta palvelua.”
2023 lähestyy hiljalleen loppuaan. Vaikka katseita on jo suunnattu kohti tulevaa vuotta, kokosimme pähkinänkuoreen kohokohtia Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymän kuluneesta vuodesta!
🤝🏻 Jyväskylän ammattikorkeakoulu on luonut perustaa keskisuomalaiselle elektronisen urheilun osaamiskeskittymälle jalkautumalla e-urheilualan laajalle tapahtuma- ja yrityskentälle. Ensimmäiseen hankevuoteen onkin mahtunut lukuisia messuja, seminaareja, verkostotilaisuuksia ja kohtaamisia. Osaajien verkostoon liittyi monia paikallisia yrityksiä, joiden kanssa on edistetty aktiivisesti uusia liiketoiminta-avauksia. Myös uudenlaista e-urheilutapahtumakonseptia pilotoitiin yhteistyössä ENCE Esportsin kanssa Institutional Showdown -oppilaitosturnauksen muodossa. Turnaus tuotettiin ja striimattiin livetoteutuksena Jamkin kampukselta, jossa opiskelijat pääsivät osaksi e-urheilutapahtumatuotantoa.
🔎 Jyväskylän yliopisto on aloittanut e-urheilun tutkimustietokannan kokoamisen käymällä läpi kotimaisia opinnäytetöitä sekä ulkomaisia alaan liittyviä julkaisuja. Tekeillä on myös elektroniseen urheiluun liittyvä käsikirja, johon koottava aineisto palvelee alan pk-yritysten kehitystyötä. Syyskuussa yliopisto isännöi kaksipäiväisen ”Undestanding local esports cultures and ecosystems” -e-urheiluseminaarin, johon kokoontui kansainvälisiä alan asiantuntijoita ympäri maailman. Myös vuonna 2024 on odotettavissa e-urheilun tutkimuksen merkittäviä avauksia ja seminaareja.
🎯 Huippu-urheilun instituutti KIHU starttasi e-urheiluun soveltuvan testaus- ja asiantuntijakonseptin mallintamisen. Mallintamista varten on kartoitettu elektronisen urheilun nykytilaa mm. pelaajakyselyn sekä ammattilaishaastatteluiden avulla. Kontaktointien myötä on kerätty arvokasta tietoa, jonka perusteella on mahdollista ymmärtää kilpapelaamista, e-urheilua sekä sen erityispiirteitä. Tätä tietoa tullaan soveltamaan edelleen, kun perinteisessä urheilussa käytössä olevia valmennus- ja asiantuntijamalleja tuodaan mukaan myös elektroniseen urheiluun. Suunnitteilla on myös pelaajatestaukseen sopiva laboratoriotila.
📖 Gradia on valmistellut ja julkaissut uuden, 15 osaamispisteen laajuisen paikallisen tutkinnonosan, joka on mahdollista suorittaa osana ammatillisia opintoja koulutusalasta riippumatta. ”Elektronisessa urheilussa toimiminen” – kokonaisuudessa tarjotaan opiskelijoille mahdollisuus kehittää laaja-alaista e-urheiluosaamistaan sekä pelaamisen että tapahtumanjärjestämisen osalta. Keväällä 2024 järjestetään GradiaCup24- turnaus, jonka suunnittelu ja toteutus ovat osa opintokonaisuuden sisältöä. Tutkinnonosa tulee palvelemaan erityisesti alueen pk-yrityksiä ja tällä syvennetään oppilaitosten ja yritysten välistä yhteistyötä.
Lue lisää
YRITYSTARINA: OxyGoal
Hengitysvalmentaja Milja Markkasen tavoitteena on tuoda OxyGoal®-menetelmän hyödyt mukaan myös kilpapelaamiseen ja e-urheiluun.
Etsimme osallistujia digipelaajien suorituskykytutkimukseen!
Pelaatko Counter Strike 2- tai Valorant -peliä? Oletko kiinnostunut pelinsisäiseen suorituskykyysi vaikuttavista tekijöistä ja niiden kehittämisestä?
Peliviikon kuulumisia Jyväskylästä
Kansallinen peliviikko on vuosittain vietettävä peliteemainen viikko, johon osallistui myös useita CoEsports-verkoston jäseniä.
Esport Nexus Jyväskylä 6.–7.11.2024
Esport Nexus kokoaa yhteen e-urheilun akateemiset ja kaupalliset osaajat -Ilmoittautuminen on nyt avattu!